Hvordan Google fungerer, og hvorfor fremtiden til søkefeltet er over for små bedrifter

Google er nå full av muligheter for å få virksomheten din synlig på relaterte søk med SEO (søkemotoroptimalisering). Disse mulighetene avtar imidlertid sakte over tid, og fremtiden vil være begrenset til noen få bedrifter som eier nesten alle søkeordene i sin bransje. Som SEO-spesialist vil i denne artikkelen fortelle deg hvorfor.

Google er nå full av muligheter for å få virksomheten din synlig på relaterte søk med SEO (søkemotoroptimalisering). Disse mulighetene avtar imidlertid sakte over tid, og fremtiden vil være begrenset til noen få bedrifter som eier nesten alle søkeordene i sin bransje. Som SEO-spesialist vil i denne artikkelen fortelle deg hvorfor.

Men for å gjøre det må vi gå litt i dybden for å forstå hvordan SEO fungerer.

Grunleggende fakta om SEO

95 % av søketrafikken går ikke til side 2, og 70,4 % av klikkene går til de første 5 resultatene. Dette betyr å være på den andre siden av Google er nesten ubrukelig.

Google tillater bare maksimalt 10 søkeresultater på den første siden, og noen ganger mindre når folk betaler for de øverste og nederste annonseoppføringene.

Les mer om søkemotoroptimalisering / SEO her

Å eie et søkeord på Google er relatert til tre hovedfaktorer

  • Autoritet (Basert på Googles algoritme for å vurdere nettstedet ditt som en industrileder)
  • Søkeordoptimalisert innhold (innhold skrevet for å rangere godt med visse søkeord)
  • Brukersignaler (brukersignaler viser Google om innholdet ditt er bra eller ikke for søkeordet)

Nå som du får de grunnleggende faktorene, kan vi gå mer i detalj om hvorfor søkefeltet til Google vil være begrenset til bare noen få utvalgte virksomheter innenfor de fleste bransjer. Men først skal vi grave litt dypere på nettstedets autoritet.

Autoriteten baserer seg hovedsakelig på 2 faktorer

  1. Populariteten til nettstedet. Dette måles etter hvor mange andre nettsider som lenker til det, og hvor mange ganger merket har blitt omtalt på nettet.
  2. Mengden bransjerelatert innhold. Dette viser Google at nettstedet produserer innhold og er en kilde til informasjon. Hvis kvaliteten på innholdet er høy, vil Google igjen belønne nettstedet med autoritet innen bransjen.

Saken med autoritet er at det er åpenbart at de eldre mer etablerte nettstedene er langt foran nye konkurrenter i dette spillet. Også de større selskapene vil alltid ha flere ressurser til å generere både innhold og lenker på nettet. Dette vil på sikt ende med at noen få bransjeledere eier topprangeringen for de fleste søkeord innen en bransje. Som av statistikken du kan se på toppen betyr at mindre enn 5% av all trafikk på Google faktisk vil gå til små bedrifter.

Er det verdt å starte med SEO eller er det for sent?

SEO i dag er akkurat som bitcoin i 2014, det er allerede verdt mye, men det vil være enda mer verdifullt i nær fremtid. Årsaken til dette er på grunn av Googles økende popularitet ved at millennials søker etter deres behov i stedet for å stole på kontakter som den eldre generasjonen gjør.

Hvis nettstedet ditt begynner å lage en SEO-strategi nå, kan du være godt forberedt for fremtiden og til og med slå gigantene i det lange løp. Dette har blitt gjort flere ganger allerede, sultne gründere er mer rasende på SEO enn et Fortune 500-selskap. Dette gjøres ved at de produserer en vanvittig mengde innhold og tunge backlinking-strategier.

Kan du ikke bare betale for rangering i Google?

Akkurat nå, ja.

Google-annonsering er underlagt CPC-inflasjon (de økende kostnadene ved annonsering på Google). CPC-inflasjonen i en bransje kan lett økes med 100 % fra år til år. Noe som igjen betyr at kun de veletablerte virksomhetene med god kontroll på sin CAC (customer acquisition cost) og CLV (customer lifetime value) vil kunne tjene penger på Google-annonsering. Små bedrifter er sjelden gode med tall, derfor er de små.

Konklusjon

Hvis du er i en bransje der trenden for franchising og forretningskjeder beveger seg oppover? Vel, du bør forberede virksomheten din for kamp akkurat nå. SEO er heldigvis fortsatt en del av markedsføringen som er undervurdert fordi folk ikke forstår at Google-søk alltid er knyttet til et behov. Dette gjør Google til en av de mest verdifulle markedsføringskanalene der ute.

Om forfatteren

Jeg er en SEO-spesialist som har grunnlagt SEO-byrået Marketin.no - har flere års erfaring og jobbet med SEO siden jeg var liten. Kontakt meg gjerne for å forespørre et samarbeid om du er interissert i å ta opp kampen på Google.