Interessert i en prat?

Jeg er på utkikk etter både små og store prosjekter, og er alltid tilgjengelig for en uforpliktende prat.

Tilbake

Hva er lenkebygging? Her er hvordan lenkebygging (backlinks) fungerer

Spør du rundt i SEO-verdenen, vil du få forskjellige sterke meninger om lenkebygging. Mange mener dette er en god strategi for å generere trafikk, mens andre mener at lenkebygging ikke er lurt.

Lenkebygging kan, om det gjøres riktig, skape stor vekst i trafikk mot nettsiden din, men gjøres dette feil kan nettsiden din faktisk bli straffet av Google.

Men hva er egentlig lenkebygging?

Leser du gjennom dette innlegget vil du få en god forståelse på hva lenkebygging er, hvordan man selv kan lenkebygge og mer.

Hva er formålet med lenkebygging?

Formålet med lenkebygging er å forbedre en nettside sin SEO, Search Engine Optimisation, altså søkemotoroptimalisering på norsk. Eksterne lenker (på andre nettsider) som peker til sin egen nettside, er et av de aller viktigste kriteriene Google ser på når de skal rangere nettsider i sine søkeresultater.

På grunn av at Google sin algoritme setter lenker høyt på prioriteringslista si, er lenkebygging en nokså stor virksomhet. Noen bedrifter jobber faktisk med å selge og kjøpe lenker, og nettsider av høy kvalitet kan ta betalt flere tusen kroner for en enkelt lenke. Blant annet NRKBeta, en teknologi relatert nettside som tilhører NRK, opplevde å få en rekke mystiske eposter fra personer som tilbydde seg å betale de for å publisere innhold med lenker til sin nettside.

Forskjellige lenker har forskjellig verdi

Google setter forskjellig verdi på lenker, basert på forskjellige faktorer. Mottar du en lenke fra en stor og autorativ nettside, vil denne lenken ha en nokså mye større verdi enn en lenke fra en liten og ukjent nettside. UGC, altså User Generated Content, som linker til siden din vil som regel ikke gi noen stor effekt, da Google ikke setter en stor verdi på lenker i innhold som hvem som helst kan publisere. Dette innebærer innhold som kommentarer i en blogg, foruminnlegg osv.

De mest verdifulle lenkene du kan motta er såkalte follow-lenker fra nettsider med stor autorativitet. Dersom du vil få en pekepinne på om en nettside har høy autoritet eller ikke, kan du bruke verktøyene til Moz og Ahref.

Som regel er det nettsider som har mange gode eksterne lenker, innhold av høy kvalitet og stor trafikk som mottar en høy autoritet av Google.

Det er ikke bare autoriteten til en nettside som setter verdien på en lenke. En viktig faktor er relevans. Det jeg mener med dette er; hvor relevant er innholdet til nettsiden som lenker til din nettside? En rørlegger vil ikke få mye verdi med en lenke fra en nettside som ikke har innhold som er relevant til rørleggere.

Aviser og andre store nettsider har som regel innhold som dekker det meste, derfor vil en lenke fra en sånn side som regel bli ansett som en relevant lenke for din bransje.

Intern og utgående lenkebygging

I tillegg til eksterne lenker, lenker som peker mot din nettside fra andre nettsider, er det også lurt å opprette interne lenker. Interne lenker er lenker som finner sted internt på sin egen nettside.

I forhold til SEO, er det også viktig med gode interne lenker. Disse interne lenkene har ikke en like stor viktighet som eksterne lenker, men er viktig for å vise Google hvilket innhold som er mest viktig på siden din. Når du oppretter innhold kan du lenke til andre relevante innlegg og sider på nettsiden din, helst innhold som du mener er viktigst.

Lenkebygging går ikke bare ut på interne lenker, men også om å lenke til andre nettsider fra sin egen, noe vi kaller for utgående lenkebygging. Dette kan være viktig for å vise til kilder, samt få leseren til å stole mer på innholdet, noe som kan hjelpe til å holde leseren inne på siden.

Etisk lenkebygging

Når du skal lenkebygge til din egen nettside, er det viktig å drive etisk lenkebygging, da Google straffer de som lenkebygger på en uetisk måte. Får du en straff av Google for uetisk lenkebygging, kan du motta en dårligere posisjon i søkeresultatene, eller bli utelatt helt.

Heldigvis trenger du å følge noen enkle trinn for å unngå en straff fra Google:

-Ikke betal andre for å legge ut lenker til egen nettside
-Ikke driv eksterne nettsider som spammer ut (masseprodusering av lav kvalitet) lenker til nettsiden sin.
-Ikke skaff deg lenker fra nettsider som driver med uetisk virksomhet som gambling og pornografi.

Lenker til egen nettside bør fremkomme så naturlig som mulig. Gjør alt på en organisk måte, så burde det gå helt fint.

Slik kan du lenkebygge til nettsiden din

Det er ikke lett å vite hva man kan gjøre for å lenkebygge til egen nettside. For å hjelpe deg med å komme deg i gang, skriver jeg om noen gode tips til hvordan du kan lenkebygge på en naturlig og etisk måte.

Partnerskap med relevante bedrifter/nettsider

Det er fullt mulig å kontakte relevante bedrifter og nettsider for å lenke frem og tilbake. Da vil de lenke til din nettside, mens du lenker til deres.

Dette kan skape en god synergieffekt for begge parter, uten at man er i en direkte konkurranse med hverandre.

Et godt eksempel kan være at en snekker lenker til en rørlegger, og rørleggeren lenker til snekkeren. Da vil begge få en god verdi ut av samarbeidet, uten at de skaper konflikter.

Tilby deg å bidra med innhold til andres nettside med innebygd lenke

Her handler det om å kontakte nettaviser eller blogger som har relevant innhold til din bransje. Fremstå med mye kompetanse innenfor temaet, og tilby dem å skrive innhold av høy kvalitet på nettsiden deres. Da kan du be om å legge til en lenke i teksten eller under teksten som peker til din nettside.

Si ifra til andre om at du har godt innhold de kan lenke til

Du kan også lete etter innhold som bruker en konkurrerende aktør som kilde, så kan du skrive et innlegg som dekker mer, har en høyere kvalitet og er optimalisert for SEO. Si ifra til nettsiden at du har innhold som dekker mer, så kan du muligens få en god lenke.

Vær aktiv på sosiale medier

Det er også viktig å være aktiv på sosiale medier. Hold siden din oppdatert, og skriv et innlegg med en liten innledning til hva innlegget ditt handler om. Lenk så til innlegget fra posten din på FaceBook. Skriver du en god innledning, vil du potensielt få mer inngående trafikk til nettsiden din. Er du heldig kommer interesserte lesere til å dele posten din.

Lag innhold av høy kvalitet

Dette punktet handler om å holde lesere inne på siden din, da korte besøk betyr at lesere ikke liker det som står i innholdet, eller at det er andre problemer med nettsiden din. Dette liker ikke Google, og vil derfor sette innholdet ditt på en lavere posisjon.

Skriv innlegg som lesere vil få noe ut av. Sørg for at innholdet er rettskrevet, følger en god flyt og dekker teamet på en god og ordentlig måte. Opprettholder du innhold av en høy kvalitet, er det er god sjanse for å få naturlige lenker fra lesere.

Trenger du hjelp med lenkebyggingen?

Dersom du trenger hjelp med å lage kvalitetsinnhold, opprette partnerskap med andre virksomheter/nettsider og generelt drive lenkebygging, så kan vi i SEO-byrået Marketin hjelpe deg. Ta gjerne kontakt på post@marketin.no så svarer vi på ethvert spørsmål du måtte ha.