Interessert i en prat?

Jeg er på utkikk etter både små og store prosjekter, og er alltid tilgjengelig for en uforpliktende prat.

Tilbake

Teknisk SEO - Jeg hjelper din bedrift til å bli mer synlig med teknisk SEO

Teknisk SEO handler kort fortalt om å gjøre strategiske endringer i kildekoden til nettsiden din og i nettsiden sin arkitektur. Disse endringene er ikke synlige for besøkende, men vil tilrettelegge for gode SEO-resultater, som vil igjen bistå med å skaffe en uvurderlig strøm med potensielle kunder.

Uten noen form for SEO, vil nettsiden din og nye innlegg få dårlige resultater på Google. Med tanke på at det også blir utført rundt 50 millioner Google-søk i Norge alene, hvor en stor del av søkene går mot kommersiell aktivitet, og første siden på Google, spesielt de tre øverste resultatene, tar så og si all trafikken, ser vi fort viktigheten med SEO.

I denne artikkelen går vi over hvordan vi jobber med våre nettsider for å generere fantastiske SEO-resultater, hvor mange av disse har oppnådd førsteplasser på flere innlegg. Du vil få en god forståelse om hva som innebærer i teknisk SEO, og hvorfor det er viktig.

SSL sertifisering og bruk av HTTPS

Jobben til http (HyperText Transfer Protocol) er å ta for seg overføringer av data mellom servere og klienter, men i dag blir http ansett som veldig usikkert og utdatert. Siden http er så usikkert, vil man nesten gi bort sensitiv data som en gave til uvedkommende.

HTTPS (HyperText Transfer Protocol Secure) er en mer moderne og sikrere versjon av http, der data blir kryptert når det blir sendt mellom servere og klienter. Det er også viktig å vite at Google og andre søkemotorer liker nettsider som har kryptert data, og vil derfor gi bedre SEO-resultater.

I tillegg til HTTPS, er det også svært viktig å få tak i et SSL sertifikat til en nettside. Dette sertifikatet beviser at en nettsiden opprettholder alle kravene som skal til for å ta i bruk HTTPS. Dersom din nettside trenger et SSL sertifikat, så må du kontakte webhotellet ditt, da det er webhosten som anskaffer et SSL sertifikat.

Responsivt design, og optimalisering for mobiltelefoner

De fleste nettsurfere misliker å vente på trege nettsider som laster, og dette kan skade en nettside. Dersom en nettside legger ut et nytt innlegg som fikk førsteplassen på søkeordet, men alle som klikker seg inn klikker seg rett ut da de må vente for lenge, vil dette si til Google at ingen leser innlegget, som fører til at innlegget havner lenger og lenger ned i søkeresultatene.

Det er også viktig med et design som tar seg godt ut på forskjellige enheter. Kanskje nettsiden din ser fantastisk ut på en PC-skjerm, men det betyr ikke at den ser like bra ut på en mobiltelefon. I dag blir det utført flere Google-søk på mobiltelefoner enn med datamaskiner. Derfor er det uhyre viktig å ha et design som også ser bra ut på en mobil. Det er ikke bare for besøkende dette er viktig, men for Google også. Dersom en nettside ikke er optimalisert for flere forskjellige enheter, vil dette føre til dårligere SEO-resultater.

Optimalisering for forskjellige skjermstørrelser og plattformer heter responsivt design. Se for deg at en nettside er vann, og at forskjellig enheter er kopper i respektive størrelser som tilsvarer enhetens størrelse. Hvis du har en nettside med masse innhold, og designelementer så har du masse vann, denne mengden vann kan fint passe inn i en stasjonær datamaskin, men se for deg at du heller det over i en kopp på størrelse med en mobiltelefon. Da vil vannet renne over.

Så forsikre deg om at elementer som fyller opp siden din kan flyttes nedover på en mobiltelefon, fordi det siste en mobilbruker ønsker er å scrolle vannrett. Dette kan oppnås med forskjellige CSS koder for forskjellige enheter, eller ved å angi designelementer i prosenter, istedenfor pixler.

Sideduplikasjon for SEO

Innenfor teknisk SEO så er det viktig å forsikre seg om at innhold ikke blir duplisert. Innhold må verken dupliseres innenfor en nettside, eller på tvers av forskjellige nettsider. Og hvis du ønsker å duplisere innhold, alltid angi en link som viser tilbake til orginalinnholdet.

Hvis søkemotorer ser flere nettadresser med det samme innholdet så blir de lett forvirret, og det kan i verste fall føre til at siden ikke blir indeksert.

XML Sitemap for søkemotorer

Selv om søkemotorer er blitt veldig sofistikerte i 2019, så anbefales det fortsatt innenfor teknisk seo å bruke XML sitemaps. Effektiviteten av dette i vår moderne tid, er omdiskutert, men ettersom det ikke skader å inkludere det, så anbefales det å inkludere en XML sitemap.

Så XML står for eXtensive Markup Language. XML er i likhet med HTML et markup språk- I denne sammenhengen så bruker vi XML til å lage et sidekart over nettsiden, der vi lister forskjellige undersider, i synkende rekkefølge fra root-siden. Dette gjør vi for å invitere Google til å indeksere de forskjellige sidene, og for å gi søkeroboten en forståelse for forbindelsene mellom sidene.

Det er mange automatiske plugins for dette i blant annet WordPress, og det er heller ikke vanskelig å lage selv.

AMP Html

AMP er google sin egen utbyggelse av den tradisjonelle Hyper Text Markup Language. AMP html er noe av det nyeste, og mest trendy innenfor teknisk seo. AMP Html oppfører seg nesten identisk til standard HTML. Den største forskjellen mellom AMP HTML og HTML, er at de har fjernet <script> og media tagene som <video>, <image> etc. Men frykt ikke, de har med untak av <script> erstattet disse tagene med sine egne, som visstnok skal være raskere å laste inn, enn de tradisjonelle tagene.

AMP er laget av Google for å akselerere innlastningshastigheter på mobiltelefoner, og det ser ut til å fungere. Forbedringer på opp til 90% med tanke på innlastningshastigheter har tidligere blitt oppnådd. Google gir et lite fortrinn til sider laget med AMP, ettersom sider som er godt optimalisert for mobiltelefon, har en større sjans for å bli vist i SERPS på mobiltelefoner.

Structured Data Markup

SDM har blitt en viktig del av teknisk seo. Allerede i 2011, så gikk internettgigantene Google, Yahoo, Microsoft og Yandex sammen for å komme opp med enkle tillegg til standard HTML og senere AMP Html tags. Disse tagene består av informasjon for søkemotorer, så de lettere forstår hva som er hva i en nettside. Søkemotorer bruker blant annet denne informasjonen for å kunne genere såkalte smart snippets.

SDM brukes blant annet for å vise frem åpningstider til bedrifter, hvor de er lokalisert, stjerner på anmeldelser i nettbutikker med mer i sine SERPS. SDM er laget på en veldig logisk måte, og består i hovedsak av å integrere enkelte attributtene i standard HTML tags.

Informasjon om SDM kan sees på deres offisielle nettside schema.org

Tredjepartstjenester og verktøy for teknisk seo

Skjermbilde fra SEO-verktøyet SEMRush, teknisk SEO verktøyHer kan du se et utklipp fra et skjermbilde av et SEO-verktøy. Verktøyet er det populære SEMRush, dette verktøyet gir innsikt i søkevolumer, hvordan nettsidene gjør det og mye mer!
Innenfor teknisk seo så er integrering og bruk av tredjepart verktøy blitt viktig for analytiske formål. Verktøy som Semrush, Google Search Console og Google Analytics er helt essensielle for å kunne forstå og analysere sine markedssegmenter, og forstå hvordan man på en hensiktsmessig måte kan nå og markedsføre seg etter ønskede målgrupper.

Semrush kan brukes til å analysere kodeord, og finne gode alternative kodeord. Semrush brukes også for å forstå hvor vanskelig det er å rangere for et gitt kodeord, og hvilke virkemidler som er hensiktsmessig å anvende. Man kan også oppnå gode tekniske seo analyser med semrush.

Google Search Console er veldig viktig i teknisk seo. Google Sarch Console er Google sitt hjelpemiddel til webmastere, og forteller deg hvordan du kan forberede deg for å oppnå synlighet i SERPS. Det er også mange gode tips og triks i Google Search Console, og et stort levende samfunn med SEO ansatte som bidrar med informasjon og tips.

Sist men ikke minst så er Google Analytics en klassiker som fortsatt er viktig og relevant å bruke. Google Analytics gir deg en god teknisk seo analyse av hvor besøkende på din nettside kommer ifra. Og ikke minst, hvilke enheter de bruker, alderen til besøkende, og hvor lang tid de tilbringer på din nettside.

Hindre indeksering av visse sider

Det høres kanskje ut som dårlig teknisk seo å hindre søkemotorroboter å indeksere visse sider, men det er en logisk forklaring bak det. Google hater at interne SERPS blir indeksert, og kan straffe deg hvis du ikke hindrer indeksering av interne søkeresultater.

Med interne søkeresultater så mener jeg søkeresultater til søk foretatt innenfor din egen nettside, altså i din interne search field. Google sin filosofi er at sine søkere ikke ønsker å måtte gå igjennom to søkeresultater. Med dette så mener jeg å foreta et søk på Google, for så og bli videresendt til søkeresultater på dine nettsider, altså en form for søkeresultat inception. En enkel måte å forhindre dette på er å plassere dine søkeresultater i en underside, og ha en robots.txt. Robots.txt er et tekst dokument som forklarer søkeroboter hva du ønsker skal bli indeksert. Se her for tips og triks for hvordan du lager en robots.txt, og alternativene til robots.txt.

Med unntak av interne søkeresultater, så er det lurt å hindre indeksering av 404 error sider og andre tekniske sider. En enkel huskeregel, er at hvis du har en side som du ikke ønsker skal bli vist i Google sine SERPS, sperr søkerobotene sin tilgang med robots.txt og meta robots tags.

HTML virkemidler for teknisk seo

Mange gode tekniske seo virkemidler eksisterer allerede i HTML fra før av. Søkeroboter bruker HTML tags for å lese en nettside, og for å forstå hva som er viktigst.

H tags er et viktig virkemiddel. Aldri bruk mer enn en H1 tag på en side. Et H1 tag er forbeholdt en side sin primære overskrift. En side skal ikke inneholde mer enn en primær overskrift, da dette kan forvirre søkeroboter.

Meta tags er også flotte for å forklare hva som befinner seg på en side. Med en description meta så kan du forklare en søkemotorer kort om hva siden handler om, og kan bli brukt som en kort beskrivelse av din nettside i søkemotoren sin SERP.

Alt tags er et annet viktig hjelpemiddel. Alt tags er primært skapt for blinde og svaksynte, som anvender et program for å bli opplest nettsider. Alt tags er laget for å forklare hva et bilde handler om, og for å gi en kort forklaring på bildet. Alt tags er et godt teknisk seo virkemiddel for søkeroboter også, ettersom de ikke kan se og forstå bilder.

404 Side

Det siste virkemiddelet for teknisk seo som jeg vil nevne er viktigheten av å ha en god 404 side. En 404 side er en nettside som en besøkende blir videreført til hvis vedkommende prøver å gå inn på en ikke-eksisterende nettside. Google vil at en 404 side skal ha det samme designet som resten av nettsiden. Det er også bra å inkludere alternative sider som er relevante til det en søkende prøve å få opp i 404 siden.