SEO-strategi – En grundig måte å gjøre effektiv SEO på

Hva inneholder en god SEO strategi?

En SEO-strategi er en strategisk tilnærming til SEO, hvor man tar for seg alle de viktigste aspektene ved SEO og kombinerer disse til en strukturert og strategisk plan. En god SEO-strategi er delt inn i tre minst tre deler som fokuserer på de følgende temaene.

  1. Teknisk søkemotoroptimalisert nettside.
  2. Innhold og søkeord strategi
  3. Autoritet
Ved å ha 1/3 eller 2/3 av disse på plass vil man ikke oppnå å dominere søkefeltet innenfor en gitt bransje. Det er essensielt å ha alle disse 3 på plass for at man skal kunne oppnå optimal lønnsomhet.

Jeg skal fortelle litt nærmere om hva de 3 punktene innebærer og hvorfor det er essensielt å ha alle 3 på plass i en god SEO-strategi.

Teknisk søkemotoroptimalisert nettside

Teknisk SEO handler om å tilrettelegge for den beste SEO-praksisen til ens nettsted. Ved å ha bedre teknisk SEO vil man oppnå bedre rangeringer på Google som følge av å ha løst flere vanlige problemer som forhindrer Google å finne informasjon på nettsiden din.

Vanlige problemer relatert til dårlig teknisk SEO er følgende:

  1. Feil eller uønsket innhold rangerer på søkeordet. Google lar normalt sett kun en nettside eie rangeringen til ett søkeord, så jeg regner med at du forstår problematikken her.
  2. Duplisert innhold eller metainfo. Dette fører til at noe innhold ikke rangerer i søkeresultatene.
  3. Produkter eller undersider kan ha mange forskjellige URL’er. Noe som fører til duplikatinnhold, unødvendig ressursbruk, krøll hos Google, osv.
  4. Treg nettside. Ved å ha en treg nettside gidder ikke søkeren å vente til nettsiden har lastet inn ferdig og går deretter ut til søkeresultatene igjen og velger en annen side. Google sporer dette og plasserer deg lengre ned på søkeresultatet. Les mer om dette i artikkelen min om Teknisk SEO
  5. Nettsidearkitektur. Dette er hvorvidt en nettside er logisk og søkemotorvennlig. Ved å ikke ha dette på plass, vil en nettside aldri gjøre det spesielt bra i søkeresultatene fordi Google ikke vil vite hvordan den navigerer seg rundt på nettsiden din og dermed ikke vil finne innholdet ditt.
  6. Blokkerende innhold. Dersom nettsiden din ikke har blitt satt opp på en hensiktsmessig måte vil kanskje Google ha problemer med å innhente informasjonen fra siden din. Det kan f.eks være javascript som blokkerer Google fra å innhente informasjonen som ligger bak. Dette fører da til at Google ikke vet hva du har av innhold, og igjen vil du ikke rangere godt.

Lyst til å lese mer i dybden om teknisk SEO? 

Etter å ha løst disse utfordringene er du godt på vei til å ha utført en god SEO-strategi

Innhold og søkeord strategi

Google lar vanligvis en nettside maks få 1 resultat per søkeord. Derfor er det helt essensielt at riktig innhold rangerer og at innholdet er laget for å besvare søkeordets intensjon.

Ved å lage en grundig innhold og søkeord strategi kan man oppnå langt mer lønnsomme rangeringer ved at innholdet som rangerer er skreddersydd for akkurat det søkeordets intensjon innebærer. Med dette kan man lage mer presisert innhold som fører til høyere konvertering.

For å lage en slik plan må man gjøre en grundig søkeordanalyse for å se hvilke søkeord man ønsker å rangere på, for deretter å planlegge innholdet med hvilke søkeord det skal være optimalisert for. Dersom du krysser bruken av søkeord i innholdet kan uøsnket innhold rangere istedenfor hva du egentlig ville, og dermed ødelegge verdien til innholdet ved at det ikke svarer godt til hva søkets intensjon er.

Jo mer innhold bransjerelatert innhold du publiserer, jo bedre autoritet oppnår man innenfor sin egen bransje. Jeg ville sagt at å ha 1 innlegg i uken som publiseres burde være et minimum for enhver seriøs utfordrer. 

Autoritet

Autoritet på Google er det som hindrer en nyoppstartet nettside i å få bedre rangeringer enn f.eks If.no.  Autoriteten er en viktig del av SEO-strategien, og er nødvendig for å gjøre at Google anerkjenner din nettside som en autoritet innenfor sin bransje. Hvor vanskelig det er å oppnå lønnsom autoritet kommer helt an på hvilken bransje man befinner seg i og dette skyldes hva konkurrentene har gjort og gjør fortløpende for å bygge autoritet. En tommelfingerregel er at jo mer fortjeneste det er per salg, desto hardere konkurranse om autoriteten. I mange bransjer er det til og med vanlig med mye juks via betalte lenker fra nettsider som har høy autoritet. En lenke fra et annet nettsted forteller Google at din nettside er «verdt å nevne» og dermed får mer autoritet.

Måten man bygger organisk autoritet på er ved å følge noen få simple regler. 

  • Sørg for å hold deg innenfor et smalt tema eller fagfelt og publiser hjelpende faginnhold. Innholdet må burde være SEO-optimalisert og såpass bra at leseren vil dele eller lenke til innholdet .
  • Spre innholdet på sosiale medier og lenk tilbake til innholdsiden.
  • Vær oppført i så mange online-databaser som mulig. NB, husk å få en hyperlenke. Dette er typiske sider man ønsker oppføring av: Gulesider, 1880, bransjeråd, bedriftsdatabaser, leverandørnettsider, osv. 
  • Bruk Google Min Bedrift til å dele kort versjon av innholdet du nettopp har publisert på din egen nettside. Med en «finn ut mer» lenke tilbake til egen nettside.
  •  Få søk på ditt eget merkevare. Dette viser Google at ditt merkevare er ettertraktet og gir deg dermed en større andel autoritet innenfor din bransje. 
Autoriteten er selve essensen i å få lov til å starte med gode rangeringer når man publiserer innhold, men autoritet alene er heller ikke verdifullt ved mindre potensialet er realisert via en helhetlig SEO-strategi. Det er ekstremt viktig å få kombinert alle 3 faktorene i en SEO-strategi for at man skal oppnå god lønnsomhet for SEO.