Teknisk SEO – Alt du trenger å vite i korte trekk

Hva er teknisk SEO?

Teknisk SEO er teknisk optimalisering av ens nettsted for å tilrettelegge for at Google og andre søkemotorer kan best mulig få informasjonen den leter etter. Ved å få gjennomført god teknisk SEO vil din nettside bli favorisert fremfor andre nettsider med dårligere SEO-praksis. Teknisk SEO alene er ikke nok for å oppnå gode resultater på Google, men det er en av de viktigste faktorene som spiller inn i helheten til gode rangeringer. 

 

Hvem får mest fortjeneste av teknisk SEO?

Ut fra min erfaring med teknisk SEO så er det nettbutikker som har desidert størst fordel og behov for teknisk SEO. Grunnen til dette er at nettbutikker ofte sliter med nettsidearkitektur, duplikatinnhold og produkter med flere URL’er. Dette fører til at ikke alle produktene i nettbutikken blir gjennomsøkt av Google og dermed ikke oppnår rangeringer. Med teknisk SEO kan man løse disse problemene i løpet av noen få timer, og dermed oppnå en gigantisk fortjeneste.

Jeg ble innleid av Host1.no som er en norsk aktør innenfor webhosting bransjen, for de gjorde jeg Teknisk SEO og resultatene var utrolige! I løpet av noen få timers arbeid fikk de rangeringer verdt tusenvis av kroner i måneden. De fikk blant annet 5# for ordet «Webhosting» som er et utrolig konkurranseutsatt søkeord. Dette var tiltak som kun kostet noen timers arbeid og resulterte i en stor passiv avkastning.

Selve grunnen til at Host1.no fikk såpass gode rangeringer ved bruk av teknisk SEO var fordi de har vært på nettet lenge, og dermed også oppnådd en stor autoritet på Google. De hadde allerede tilliten og autoriteten som måtte til, men de manglet altså det tekniske aspektet for SEO. Etter jeg satt på plass den siste brikken så ble de brått til en av Norges mest synlige webhosting aktører. Det var selvsagt mer enn bare noen få timers arbeid i sin helhet, men det var definitivt en lønnsom investering for Host1.

Har du også en nettside som har vært på nettet lenge? Isåfall burde du vurdere å ta en prat med meg, så kan vi sjekke om samme tilfelle som Host1 også gjelder for din nettside. 

De viktigste faktorene ved teknisk SEO

Gjennomsøkbarhet

Google gjennomsøker nettsiden din på flere forskjellige måter, deriblant via kildekode, grafisk utsnitt og rendering av kode. Problematikken som noen sider kan møte er at Google ikke optimalt klarer å uthente informasjonen på nettsiden din. Dette vil da føre til at man ikke oppnår så gode rangeringer som man egentlig kunne hatt. Så når jeg gjør Teknisk SEO ser jeg hvorvidt din side blir korrekt lest av Google.

Crawl budget

Crawl budget er noe som de færreste har hørt om, men er fortsatt noe av det aller viktigste, spesielt for nettbutikker. Dette er altså et budsjett som Google setter til antall undersider og produkter som kan være indeksert og ha rangeringer samtidig. Noen nettsider har produkter og sider med flere URL’er som vil bruke opp budsjettet dermed føre til at man utelater produkter eller undersider fra søkeresultatene.

Nettsidearkitektur

Nettsidearkitektur er noe av det aller viktigste i forhold til teknisk SEO. Dette er primært en strukturering av undersider og kategorier på en logisk måte slik at søkemotorene kan på best mulig måte forstå hvor noe ligger hen. Når innholder ligger plassert riktig så viderefører man kategorirelevanse til undersidene eller produktene i kategorien. Ved å ha en ryddig og logisk nettsidearkitektur i forhold til teknisk SEO oppnår man bedre og flere rangeringer pga mer optimalisert crawl budget.

Søkeord strategi

Man kan vanligvis kun få maks 1 rangering per søkeord i det organiske søkefeltet. Dette betyr at det er viktig å kartlegge hvilken side man ønsker skal rangere for søkeordet. Når jeg jobbet med Andresen Bil AS så opplevde vi at deres bruktbiler fikk rangeringer for «Mercedes Benz AMG», noe som var veldig lite hensiktmessig da dette produktet var midlertidig, og ikke noe som kunne skape verdi over tid. Det var derfor viktig å gjøre teknisk SEO med en søkeord strategi slik at vi fikk de lønnsomme rangeringene.

Hastighet

En av de vanligste jobbene som må gjøres ved teknisk SEO er å forbedre hastigheten på nettsider. Når noen klikker seg inn på en nettside ønsker de å få levert resultatene ASAP, tar det for lang tid returnerer de til søkefeltet og velger et annet resultat. Google vil da plassere deg litt lengre ned på søkeresultatene. Dette er en av måleenhetene som Google har satt på plass for at brukerne selv bestemmer hvilke resultater som skal ligge høyt i søket.

Metainfo

Et av aspektene ved teknisk SEO er å opprette riktig metainfo for ens nettside. Dette gjelder blant annet for nettbutikker som har tusenvis av produkter der man ikke har tid til å gjøre alt manuelt, da finnes det løsninger for å mate inn meta info via koder. Når man gjør Teknisk SEO for metainfo er det viktig at innholdet ikke får dupliserte titler eller beskrivelser, for da vil ikke innholdet rangere, som nevnt tidligere kan man kun få ca 1 rangering per søkeord.

Det finnes mange flere faktorer enn dette, men jeg vil si at hvis man har alle disse på plass så har man det mest essensielle. Får du dette på plass bør du deretter fokusere på innholdsproduksjon og autoritetbygging for en god helhetlig SEO-strategi.

La meg hjelpe deg med teknisk SEO

Jeg har nå jobbet med teknisk SEO innenfor de fleste type bransjer og publiseringsverktøy. Jeg er helt sikker på at jeg kan også hjelpe deg med en lønnsom teknisk overhaling.